پنج شنبه 12 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:18 ::  نويسنده : ahmad & saman

سنسور فشار چیست؟

 

 

سنسور فشار عموما فشار گاز یا مایع را اندازه می گیرد. فشار به اصطلاح نیروی لازم برای جلوگیری از پخش شدن مایع است و معمولاً به صورت نیرو بر سطح تعریف می شود. سنسور فشار معمولاً به صورت مبدل کار می‌کند و سیگنالی تابع اثر فشار تولید می کند. برای این منظور می توان سیگنال الکتریکی در نظر گرفت. سنسورهای فشار روزانه برای کنترل و مانیتورینگ هزاران کاربرد استفاده می شوند. سنسورهای فشار می توانند به طور غیر مستقیم برای اندازه گیری سایر متغیرها استفاده شوند.

 

برای مثال: دبی سیال/ گاز، سرعت، سطح مایع و ارتفاع از این متغیرها هستند. به سنسورهای فشار، مبدلهای فشار، ترنسمیتر فشار، فرستنده فشار، نشاندهنده فشار، پیزومتر و مانومتر و ... نیز گفته می شود. سنسورهای فشار از نظر تکنولوژی، طراحی، عملکرد، کاربرد و قیمت باهم متفاوت هستند. با یک تخمین محافظه کارانه می توان گفت بیش از ۵۰ تکنولوژی و حداقل ۳۰۰ شرکت در سراسر جهان سازنده سنسور فشار هستند. هم چنین طبقه ای از سنسورهای فشار وجود دارند که برای اندازه گیری حالت پویای تغییرات سریع در فشار طراحی شده اند. مثالی از کاربرد این نوع سنسور را می توان در اندازه گیری فشار احتراق سیلندر موتور و یا گاز توربین مشاهده کرد. این سنسورها به طور عمده از مواد پیزوالکتریک مانند کوارتز ساخته شده اند. بعضی از سنسورهای فشار مانند آنچه در دوربین‌های کنترل ترافیک دیده می شود، به صورت باینری (دودویی) و خاموش/ روشن کار می کنند. برای مثال وقتی فشاری به سنسور فشار اعمال می شود، سنسور یک مدار الکتریکی را قطع یا وصل می کند. این سنسورها به سوئیچ فشار معروف هستند.

 

برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 5 / 12 / 1392برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ahmad & saman


سیستم مفهومی JPods‌ نمونه ای از خطوط حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT)‌ است که انرژی مورد نیاز برای حرکت کابین های الکتریکی توسط پنل های خورشیدی تأمین می شود. با توجه به لزوم ایجاد تغییرات اساسی در نسل جدید سیستم های حمل و نقل و استفاده از سوخت های پاک، سیستم‌های حمل و نقل پر سرعت شخصی (PRT) طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند.
سیستم حمل و نقل بدون ایجاد ترافیک، بدون نیاز به جای پارک، استفاده از سیستم هوشمند رایانه‌یی برای مسیریابی خودکار و ‌استفاده از انرژی خورشیدی از جمله مزیت‌های سیستم مفهومی JPods است که توسط "بیل جیمز" طراحی شده است.

 



پنج شنبه 26 / 9 / 1391برچسب:, :: 1:25 ::  نويسنده : ahmad & saman

خازن‌ عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آن لایه‌ای از هوا یا عایق قرار دارد. خازن‌ها انرژی الکتریکی را نگهداری می‌کنند و به همراه مقاومت‌ها، در مدارات تایمینگ استفاده می‌شوند. همچنین از خازن‌ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می‌شود. از خازن‌ها در مدارات به‌عنوان فیلتر هم استفاده می‌شود. زیرا خازن‌ها به راحتی سیگنالهای غیر مستقیم AC را عبور می‌دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC می‌شوند .

خازن وسیله‌ای الکتریکی است که در مدارهای الکتریکی اثر خازنی ایجاد می‌کند. اثر خازنی خاصیتی است که سبب می‌شود مقداری انرژی الکتریکی در یک میدان الکترواستاتیک ذخیره شود و بعد از مدتی آزاد گردد. به تعبیر دیگر ، خازنها المانهایی هستند که می‌توانند مقداری الکتریسیته را به صورت یک میدان الکترواستاتیک در خود ذخیره کنند. همانگونه که یک مخزن آب برای ذخیره کردن مقداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. خازنها به اشکال گوناگون ساخته می‌شوند و متداولترین آنها خازنهای مسطح هستند.

این نوع خازنها از دو صفحه هادی که بین آنها عایق یا دی الکتریک قرار دارد. صفحات هادی نسبتا بزرگ هستند و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به هم قرار می‌گیرند. دی الکتریک انواع مختلفی دارد و با ضریب مخصوصی که نسبت به هوا سنجیده می‌شود، معرفی می‌گردد. این ضریب را ضریب دی الکتریک می‌نامند. خازنها به دو دسته کلی ثابت و متغیر تقسیم بندی می‌شوند. خازنها انواع مختلفی دارند و از لحاظ شکل و اندازه با یک دیگر متفاوت‌اند. بعضی از خازنها از روغن پر شده و بسیار حجیم‌اند. برخی دیگر بسیار کوچک و به اندازه یک دانه عدس می‌باشند.



برای مشاهده ی متن کامل، لطفا" به ادامه مطلب بروید...



ادامه مطلب ...


 برای دانلود جزوه ی (استعمال تریستور در کنترل موتورهای الکتریکی چرخان از نوع القایی) بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تعداد صفحات: 8

حجم:1.1 MB

نوع فایل:PDF



جمعه 13 / 7 / 1390برچسب:, :: 14:49 ::  نويسنده : ahmad & saman

کتاب قدیمی و معروف الکترونیک صنعتی (الکترونیک قدرت) تالیف هانس رودی بولر (مرکز نشر دانشگاهی، تهران)



-  فصل اول : مقدمه ای بر الکترونیک صنعتی 

-  فصل دوم : مقدمه ای بر الکترونیک قدرت 

-  فصل سوم : ملاحضات کلی در مورد عناصر قدرت 

-  فصل چهارم : برشگرهای جریان متناوب 

-  فصل پنجم تا هفتم : مبدلهای جریان 

- فصل هشتم : ترانسفورماتور برای مبدلهای جریان 

-  فصل نهم : عکس العمل مبدلهای جریان روی شبکه تغذیه 

- فصل دهم : مبدلهای جریان دوطرفه 

-  فصل یازدهم : مبدلهای فرکانس 

- فصل دوازدهم و سیزدهم : برشگرهای جریان دائم 

-  فصل چهاردهم و پانزدهم : اندولرهای با کموتاسیون اجباری 

-  فصل شانزدهم : مبدلهای فرکانس  با کموتاسیون اجباری

 


تعداد صفحات: 400

حجم:4.7 MB

نوع فایل:PDF


 امروزه گرایشی به نام (الکترونیک کاربردی) یا (الکترونیک صنعتی (قدرت)) مطرح گردیده که مطالب بیان شده در آن در برگیرنده ی قطعات الکترونیکی و کنترلی با توان بالاست . الکترونیک صنعتی تلفیقی از گرایش قدرت ، الکترونیک و کنترل است . بخش (قدرت) به تجهیزات قدرتی ساکن و گردان برای تولید ، انتقال و توزیع برق مرببوط می شود و الکترونیک (فرمان) با عناصری مانند نیمه هادی ها و مدارها پردازش سیگنال برای تامین اهداف مورد نیاز در کنترل سرو کار دارد . الکترونیک قدرت را می توان به صورت (کاربرد نیمه هادی های خاص برای کنترل و تبدیل قدرت الکتریکی) تعریف کرد.

یکی از رشته های زیرگروه الکترونیک (گروه برق) شاخه کارودانش رشته الکترونیک صنعتی است (نام رشته مهارتی (نام دیپلم ) : الکترونیک صنعتی). دانش آموزان این رشته در سال دوم یک درس مهارتی به نام الکترونیک کار صنعتی را می گذرانند . .

برای تدریس و یادگیری این درس می توانید از کتاب الکترونیک کاربردی فنی حرفه ای کمک بگیرید و آن را از اینجا دریافت نمایید.



جمعه 13 / 7 / 1390برچسب:, :: 14:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

کتاب دیگری با عنوان الکترونیک صنعتی :

فصل 1 : مقدمه ای بر الکترونیک صنعتی
فصل 2 : عناصر نیمه هادی قدرت
فصل 3 : مدارهای یکسو کننده
فصل 4 : روشهای کموتاسیون
فصل 5 : سوئیچ های استاتیکی
فصل 6 : کنترل کننده های ولتاژ ac
فصل 7 : چاپرها (برش دهنده ها)
فصل 8 : اینورترها (معکوس کننده ها)

تعداد صفحات: 316

حجم:3.66 MB

نوع فایل:PDF

 

 

 

 

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان